Wednesday, March 24, 2010

Gulagulaku

Sejak zaman purba lagi, gula-gula kesukaanku adalah Hudson's perisa buah pala. Gula-gula ini sedap sehingga tak terkata. Rasanya manis dan wangi seumpama buah pala jeruk yang dibeli dari Pulau Pinang. Dulu, gula-gula ini dapat dibeli 10 sen untuk 3 biji. Alangkah murah barangan masa itu. Fikir kembali pun gembira sakan.

Seperti biasa, lama-kelamaan barangan murah dan berlambak mudah dilupakan. Kehadiran gula-gula lain di pasaran telah mengubah hidupku ke haluan yang berbeza. Aku mula memberanikan diri mengeksplorasi gula-gula yang lain. Tahun demi tahun, Hudson's perisa buah pala semakin dilupakan.

Tetapi, apabila aku sedari yang rasa buah pala itu telah lama tidak dirasai, aku mula mencari gula-gula itu yang dulu menjadi sebahagian dari hidupku. Tatapi malang tidak berbau, gula-gula itu telah lenyap di pasaran. Gerai Muniandy yang aku selalu beli gula-gula telah dirobohkan. Pasaraya besar seperti Gergasi, 4Kereta dan Teksko pun tidak menjual gula-gula itu lagi. Kesengsaraanku tidak dapat dieksplain dengan kata..

Pada suatu hari, aku menceritakan kekesalan hidupku kepada salah seorang rakan sekerja. Rakan sekerjaku ini adalah penaja gula-gula dalam opisku. Tempat duduk dia berlambak dengan gula-gula. Setiap kali aku jalan lepas dia punya tempat, aku akan petik sebiji gula-gula (kadang-kala 2 biji bergantung kepada moodku masa tu)..

Beberapa hari kemudian, rakan sekerjaku ini datang ke tempat dudukku. Dan dia menghulurkan segenggam gula-gula Hudson's perisa buah pala kepadaku. Alangkah gembiranya aku apabila dapat merasai gula-gula itu sekali lagi. Perasaanku masa itu adalah macam jumpa duit dalam kocek seluar jeans aku yang belum dibasuh pada hujung bulan...

Menurut rakan sekerjaku, dia tanya penjual gula-gula dia itu dan hakikatnya adalah, Hudson's tidak lagi memanufaktur gula gula perisa buah pala lagi. Tetapi, dia masih ada simpat sikit stok lama. Ini bermakna gula-gula perisa buah pala itu adalah yang terakhir di dunia yang zalim ini.

Kini, aku akan lebih mengtreasure gula-gula ini dan akan menghayati detik detik terakhir ini sebab aku faham, gula-gula ini tidak akan hadir di hidupku selapas ini buat selama-lamanya..

Selamat tinggal Hudson's perisa buah pala. Kehadiranmu akan sentiasa di hatiku..


*open a pack of Fisherman's Friend while the rest of the Nutmeg sweets lies idle at the corner of my desk*

LOL!!

How crappy..

Adios!

8 comments:

me said...

put in muzium, don't eat lah pan! sounds like typical man...ngua suka, suka sangat...then go eat another one. ha! :-p u know why it's going extinct right? only weird ppl, with weird tastebuds....or no tastebuds, will crave for it. u got ask your friend when they have stopped production? sekali the stock is 5 years old....good luck man. :-)

Sinkar said...

me, boleh tak aunty berkomunikasi dalam bahasa yg sama..? tak faham.

me said...

gasp! u going against the spirit of one malaysia!?! we malaysia lang ah, cakap charm charm one. eat charm charm, friend charm charm, talk also must charm charm one lah. i report u then u know.

Winn said...

nx time pls blog in hakkien!

Anonymous said...

Sekarang, semua makan gula-gula KISS ME mah! Hahahaha!!! And for a while, I was wondering where's 4Kereta! Kereta4 lah!!! LOL!!!

tasy said...

tsk tsk tsk..

bm kamu keterlaluan char! sila pigi ciku tiushen untuk memajukan bahasa dan bangsa kamu.

berkhidmat untuk negara,
ciku bm yang termaju.

goolypop said...

wahai saudara gila gula,

yang penting..adakah gula gula itu dimanufaktur di kilang kate hudson?

Sinkar said...

me, you repot kepada staff dekat the government?

winn, ngai bong ngi kong hamik? (liddis?)

stp, 4kereta, kereta4 same same jer.. haha

GG, bangsa bangsa dun mention. sensitip..

gunipok, proses pemanufakturan ini amat kompleks. kate hudson tak reti faktur.

筱婷, makan taik.